De Plesmanschool werkt met het International Primary Curriculum (IPC), een internationaal erkend lesprogramma dat speciaal is ontworpen om kinderen op een boeiende, actieve manier te laten leren. Het IPC-programma richt zich op thematisch onderwijs, waarbij verschillende vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, mens & maatschappij, internationaal en creatieve vakken zoals tekenen en handvaardigheid in samenhang worden aangeboden. Dit bevordert een bredere kijk op de wereld en helpt leerlingen verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen.
Plezier in leren
Met IPC sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen. Door doen, denken en ervaren worden de kinderen uitgedaagd de wereld te ontdekken. Verder te kijken dan hun eigen wijk, hun eigen dorp/stad en eigen land. Tijdens de themaweken van IPC nemen we een kijkje in een ander deel van de wereld en leren we hoe mensen daar leven, werken of praten. Zo worden de kinderen nieuwsgiering, willen ontdekken en ervaren veel plezier in leren. Zo ontwikkelen zij zich tot wereldburgers die zich steeds bewuster zijn van hun groei en weten waarom en hoe ze nieuwe dingen leren.
We stellen ouders altijd op de hoogte van het thema en verbinden hen waar mogelijk aan de activiteiten binnen het thema, bijvoorbeeld ouders die in de klas komen vertellen over hun werk/hobby of het bijwonen van een slotpresentatie.
Het resultaat is dat kinderen niet alleen kennis ontwikkelen, maar ook vaardigheden zoals creatief denken, samenwerken, probleemoplossend vermogen en presenteren. Deze vaardigheden zijn essentieel om zich voor te bereiden op een snel veranderende wereld.